Fjern denne boksen ved å logge inn!

Siden du ikke er logget inn har du kanskje lyst å vite litt mer om dette nettstedet - som har vært til hjelp for norske webmastere i snart 10 år. Det er lenge det, spesielt på Internett.

Derfor - klikk her og få en visning rundt på skitX nå:-) .. eller få deg en konto nå, 100% gratis!

Finn ut hva denne nettsiden er for noe, ta en visning nå! :-)
 
   
 
Oregano.no - norges nye restaurantguide
Postet: 11 April 2008 12:36 PM   [ Ignorer ]
Sr. Member
RankRankRankRank
Antall innlegg:  627
Registrerte  2001-08-24
Siden dette forumet tross alt heter "Showroom" så benytter jeg gjerne anledningen til å snakke om et prosjekt...

Oregano.no - Norges nye restaurantguide

Etter å ha vært på jakt etter passende restauranter å spise på over lengre tid, merket jeg og andre at det virkelig ikke fantes en skikkelig restaurantguide i dette landet. Det finnes et par guider, men virkelig ingen som har den totale oversikten. TV2's Art of Taste har lite info, lite søkemuligheter og veldig utdatert informasjon. Gule Siders restaurantguide har også dårlige søkemuligheter og latterlig lite informasjon om hvert spisested. Spisekartet.no er treg og har også lite informasjon. Og sånn fortsetter lista.. Mange halvhjerta forsøk på å lage en god restaurantguide, men ingen som er virkelig god..

Dermed fant jeg noen interesserte partnere (bl.a aFFi her på forumet, som også er broren min) og satte i gang. 1 Februar i år ble tjenesten lansert. Systemet som kjører er 100% egenutviklet av meg og benytter seg av utviklingsrammeverket Django som kjører på Python.

Målet med tjenesten er å gi en så god oversikt som mulig, samt å gi brukerene søkemuligheter som de ikke har hatt tidligere. Når man går inn på en by, som f.eks Oslo, begynner man med å få opp restaurantene i Oslo. På høyre side har man da mulighet for å velge forskjellige filtre, som f.eks tjeneste (levering, takeaway, catering), hvilket kjøkken de er ute etter (indisk, norsk, spansk, ++), hvilken bydel de er ute etter, samt et par fasiliteter.. I tillegg finnes det et filter hvor man kan få se hvilke restauranter som faktisk er åpne akkurat nå, noe som ingen konkurrerende restaurantguider har.. Dette er jo vesentlig hvis man skal spise og klokka er 10 om kvelden, for da er jo halvparten av restaurantene stengt.. Restaurantene er rangert etter en kombinasjon av hvor mye innhold de har, og hvilke karakterer de har fått på omtaler. Hvem som helst kan legge inn omtaler på en restaurant, men vi er strenge på hvilke omtaler som blir godkjent, da vi prøver å holde en viss standard... For de mindre ytringene har vi også noe som heter "Kommentarer" på hver restaurant..

Til nå har vi fått utelukkende positive tilbakemeldinger på tjenesten.. Det virker som om det var behov for en slik side.. Vi er enda i startfasen, i og med at vi bare har eksistert i cirka 2 måneder..

Søkemotormessig har det vært meget positivt til nå. Fra Googlebot først var innom den dagen vi lanserte, har boten lasta URLs hos oss med et par minutters mellomrom, omtrent hele tiden.. Da tjenesten er utviklet slik at det er meningen at Google og andre søkemotorer skal få indeksere alle mulige kombinasjoner av tjenester, kjøkken, by, bydel og så videre, har Google omtrent hele tiden nye sider å indeksere.. Vår største konkurrent er Spisekartet med ca 1200 indekserte sider.. Etter 2 måneder har vi 250 000 indekserte sider, og vi får allerede nå cirka 3-500 besøk fra Google hver eneste dag..

Søkefrasene som vi dukker opp på er på ingen måte de mest konkurrerende søkene. Men veldig mange søker også på de mer konkrete tingene, og ikke bare "restaurantguide" og andre populære søk. Legger ved noen screenshot av "Keywords" i Google Analytics..

keywords1.jpg

keywords2.jpg

keywords3.jpg

Som dere ser så søker folk på allslags rart på jakt etter restauranter, og når de konkurrerende guidene på ingen måte presenterer sitt innhold på en måte som er søkemotorvennlig, blir det lett å dominere.. Men vi skal bli mye større, så dette er bare begynnelsen :)

Så - Noen som har kommentarer på design eller system? Noe som mangler? Noe som er dårlig? Noe som er bra?

Takk for oppmerksomheten ;)
Profil
 
 
Postet: 11 April 2008 12:47 PM   [ Ignorer ]   [ # 1 ]
Sr. Member
RankRankRankRank
Antall innlegg:  436
Registrerte  2001-12-08
Ikke dumt
 Signatur 

Smack that, all on the floor, smack that, give me some more, smack that, ‘till you get sore, smack that, oooh

Profil
 
 
Postet: 11 April 2008 02:32 PM   [ Ignorer ]   [ # 2 ]
Sr. Member
RankRankRankRank
Antall innlegg:  218
Registrerte  2003-12-15
Ser på kartet i Stavanger at det ligger endel restauranter midt i veien, men det er vel mer Google sin feil enn deres, gjetter jeg.
Profil
 
 
Postet: 11 April 2008 03:03 PM   [ Ignorer ]   [ # 3 ]
Sr. Member
RankRankRankRank
Antall innlegg:  626
Registrerte  2001-10-28
Guiden ser bra ut, og jeg tror den kan bli svært profitabel etter hvert.

Men restautranter i Norge er ikke noe for meg - svindyrt i forhold til det du får...
 Signatur 

Gimme.no

Profil
 
 
Postet: 11 April 2008 03:06 PM   [ Ignorer ]   [ # 4 ]
Sr. Member
RankRankRankRank
Antall innlegg:  983
Registrerte  2001-10-23
Er jo et bra eksempel på "the long tail" den listen fra analytics. :)

Ellers må jeg si det ser meget bra ut. Ser dere har fått med mange fra Trondheim nå, så jeg skal huske å stikke innom og legge igjen anmeldelser neste gang jeg er ute og spiser. (med forbehold om at jeg ikke går på restaurant så ofte. :) )
Profil
 
 
Postet: 11 April 2008 05:37 PM   [ Ignorer ]   [ # 5 ]
root@localhost
RankRankRankRank
Antall innlegg:  5189
Registrerte  2001-08-22
Hey, keyword #7 har jeg bidratt til; linket til dere med Tango bar her ;-) .. *stolt*

Ellers må jeg jo si at jeg har fulgt prosjektet fra starten og syntes resultatet er blitt meget bra. Godt jobbet :)

- bjorn
 Signatur 

business&blog;: bybjorn.com :: twitter: twitter.com/bjornbjorn

Profil
 
 
Postet: 10 Juni 2008 11:22 PM   [ Ignorer ]   [ # 6 ]
root@localhost
RankRankRankRank
Antall innlegg:  712
Registrerte  2003-01-28
Takk takk :D

Vi har nå også såvidt begynt med selve business-delen, der restaurantene nå kan bestille "Online bordbestillingspakker" slik at gjester ekstremt enkelt kan bestille bord og restauranten kan svare gjestene på epost eller sms. Satser på at det blir lukrativt for restaurantene etterhvert (og oss :) ).

Kom gjerne med innspill om dere har noen negative bemerkninger som dere mener vi bør få løst.

Engelsk versjon av hele siden kommer også etterhvert, slik at turister kan få seg en matbit uten å lete seg fordervet.
Profil
 
 
Postet: 19 Juni 2008 01:59 AM   [ Ignorer ]   [ # 7 ]
Newbie
Rank
Antall innlegg:  12
Registrerte  2008-05-28
Genialt Konsept gutter! Dette er en greie som jeg kan garantere kommer til å bli en kjempegreie. Prøv å skap litt blest rundt siden. Om dere har økonomi til det, kan dere prøve
å skaffe dere noen avtaler med noen store medium så vil dette fort skyte fart. Har hørt at timesreklame på vg er veldig effektivt, og ikke alt for dyrt. Ellers er siden enkel å bruke og oversiktlig.
Om dere skal ha noen kontruktiv tilbakemelding fra meg så må det bli på designet. Dere bør jobbe en del med designet her. Det ser veldig "billig" ut, og jeg føler ikke noen god kobling
mellom grensesnittet nå og det at det faktisk er en guide til resturanter. Prøv å skap en fellesnevner, og kanskje en litt bedre logo, så virker alt mer professionellt , og ikke bare som et hobbyprosjekt.
Husk: Dette er ikke for å være pirkete, men bare som et tips, fordi eg vet hvor viktig designet er. Dere har alle de andre viktige delene på plass. Brukervennligheten er svært bra! :coolsmile:
Gleder meg til å følge dette videre :)
Profil